Gustave van de Woestyne

Symbolisme in Vlaanderen. Gustave van de Woestyne

Noordbrabants museum collecties 2022

De eerste generatie kunstenaars in Sint-Martens-Latem

Prachtige schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken vertellen het verhaal van
George Minne, Valerius de Saedeleer en Gustave van de Woestyne.

Gustave van de Woestyne kende aan het begin van de 20e eeuw een bloeiperiode, waarin kunstenaars op zoek gingen naar diepere betekenissen en spirituele dimensies in hun werk. Een prominente figuur binnen deze beweging was Gustave van de Woestyne, wiens oeuvre een rijke bron van symboliek en emotionele diepgang biedt. Van de Woestyne’s werken worden gekenmerkt door hun mystieke sfeer en het gebruik van religieuze en allegorische motieven.

In zijn schilderijen verweeft hij vaak elementen uit de Vlaamse traditie met persoonlijke en universele thema’s, waardoor zijn kunst niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook uitnodigt tot reflectie. Het symbolisme in Vlaanderen, zoals belichaamd door Van de Woestyne, weerspiegelt een verlangen naar betekenis voorbij het zichtbare, waarbij innerlijke ervaringen en intuïtie centraal staan. 

De interesse in de natuur zorgt halverwege de 19de eeuw voor het ontstaan van verschillende kunstenaarskolonies in Europa. Vanuit de oude industriestad Gent zakken enkele kunstenaars en denkers één voor één af naar Sint-Martens-Latem, een schilderachtig dorp aan de rivier de Leie. De contacten waren in de stad gesmeed, maar door intensieve, dagelijkse omgang ontstaat hier een spirituele eenheid. Dat gebeurt onder het bevlogen patronaat van de dichter Karel van de Woestijne.

Symbolisme in Vlaanderen Gustave van de Woestyne richt zich in zijn schilderijen op de mens. Fijngetekende, krachtige boerenkoppen met karakteristieke gelaatstrekken weet hij in treffende kleuren vast te leggen.

GUSTAVE VAN DE WOESTYNE

1881-1947

De slechte zaaier, 1908

Olieverf op doek

De voorstelling van dit sleutelwerk heeft een Bijbelse oorsprong. Toch ziet de kunstenaar hier zichzelf als de zaaier van wie het zaad nooit in vruchtbare aarde valt.

Het mislukken van zijn kloosterleven, zijn onzekere artistieke toekomst 6n een afwijzing van zijn schoon- ouders lijken daarmee verband te houden. Op universeel niveau verbeeldt dit schilderij het menselijk falen.

Een bezoek aan een tentoonstelling van Vlaamse primitieven te Brugge in 1902 maakt op Van de Woestyne en andere Latemnaars grote indruk. Oude meesters als Pieter Bruegel, Hans Memling en de gebroeders Van Eyck beinvloeden zijn werk blijvend. Hier is dat onder meer zichtbaar in de scherpe omlijning en de gouden hemel met Romeinse inscriptie.

Gehurkte Deeske, 1908

Potlood, aquarel en bladgoud op papier

THE PHOEBUS FOUNDATION, ANTWERPEN

De Papeter, 1911

Olieverf op doek

CHRISTIAN REYNTJENS COLLECTION

 
Aan alle kanten zag ik prachtige schilderijen om me heen. Dit alles leidt aan opperste geluk.
- Gustav van de Woestyne over het Latemse landschap, in "Karel en ik - Herinneringen", 1979

De lente, 1910

Olieverf op doek

Ondanks zijn verhuizing naar de stad in 1909, blijft Gustave van de Woestyne de schilder van het dorp. Het landschap wordt echter zelden model. De lente is zijn eerste grote natuurgezicht; een ode aan het landelijk leven. De twee vrouwen rechts trekken aan- dacht door hun ‘uitdagende’ houding. Daarop wenden de jongemannen links hun hoofden af. De kunstenaar koppelt de lente hier aan het volwassen worden.

PARTICULIERE COLLECTIE, COURTESY GALERIE OSCAR DE VOS

Het hofje van heilige Agnes, 1911

Olieverf op doek

Museum en tuinen van Buuren

Reacties zijn gesloten.