Noordbrabants museum collecties 2022
De eerste generatie kunstenaars in Sint-Martens-Latem
Prachtige schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken vertellen het verhaal van
George Minne, Valerius de Saedeleer en Gustave van de Woestyne.
DE KUNSTENAARS
George Minne kende aan het einde van de 19e eeuw een bloeiperiode, waarin kunstenaars op zoek gingen naar diepere betekenissen en spirituele dimensies in hun werk.
In Symbolisme in Vlaanderen, staan de drie belangrijke kunstenaars van de groep centraal: George Minne, Valerius de Saedeleer en Gustave van de Woestyne.
De beeldhouwer George Minne heeft al naam gemaakt als symbolist wanneer hij in 1899 in Sint-Martens-Latem gaat wonen. Met zijn verstilde beeiden en spirituele gedachtengoed is hij een voorbeeld voor anderen.
SPIRITUALITEIT EN VERDIEPING
Wanneer rond 1900 de industrialisatie in Gent volop aan de gang is, ontstaat een tegengeluid. Een groep jonge artistiekelingen ontvlucht de moderne drukke stad om in het pittoreske dorp Sint-Martens-Latem aan de rivier de Leie te gaan wonen. Door een sterke verbondenheid met de natuur, samen met de boerenbevolking en vooral met elkaar, ontstaat een stemming van spiritualiteit en verdieping.
Ook het inspirerend voorbeeld van de gevestigde beeld- houwer George Minne is cruciaal. Tien jaar lang, van 1899 tot 1909, is Latem het decor van deze gelijkgestemden.
De beeldhouwer George Minne heeft al naam gemaakt als symbolist wanneer hij in 1899 in Sint-Martens-Latem gaat wonen. Met zijn verstilde beeiden en spirituele gedachtengoed is hij een voorbeeld voor anderen.
Symbolisme in Vlaanderen van George Minne, was niet alleen een artistieke beweging maar ook een culturele zoektocht naar betekenis te midden van snelle maatschappelijke veranderingen. Door zijn kunst wist Minne complexe gevoelens uit te drukken die resoneren met de menselijke ervaring over generaties heen.
George Minne
1866-1941
George Minne (1866-1941) neemt als beeldhouwer, tekenaar en graficus een aparte plaats in het Europese symbolisme in
De verworpenen, 1898
Potlood op papier
De verworpenen vormt een hoogtepunt in het getekende oeuvre van de kunstenaar. Ook in deze tokening kiest Minne voor verlengde figuren, hoekige lichaamsdelen, tegengestelde richtingen en droefheid in de gezichten. Zowel zijn werken op papier als zijn sculpturen tonen regelmatig een haardos van golvende, parallelle lijnen.
De Nederlandse kunstenaar Jan Toorop past dit eveneens toe; met hem heeft Minne een artistieke uitwisseling.
MUSEUM VOOR SCHONE KÜNSTEN, GENT
George MINNE (1866-1941)
Baadster, 1899
Gips
De baadster is een terugkerend motief binnen Minnes oeuvre. Deze eerste versie toont een soepel en tegelijkertijd hoekig vrouwenfiguur. Oe gebogen arm strekt zich uit in een andere richting dan het afgewende hoofd. Deze expressieve, magere hoekigheid is ook terug te zien in het werk van de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt.
COLLECTIE | COLLECTION GEMEENTELIJK MUSEUM GEVAERT-MINNE, SINT-MARTENS-LATEM
Albijn Van Den Abeele (1835-1918)
Sparrenbos in februari, 1900
Olieverf op doek
De serene kunst van gemeentesecretaris Albijn van den Abeele is een oase van rust voor de zoekende stedelingen. Zijn gevoel voor de natuur wekt hun interesse. Ook het sacrale moment dat hij vastlegt, boeit hen. In dit Sparrenbos bereikt hij met de door- blik van ritmische verticalen niet alleen een universeel beeld van het bos. De zachte nuances van groen maken ook haast een religieuze ervaring voelbaar.
PARTICULIERE COLLECTIE